اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۳۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 April 2024
رئیس مرکز بین‌الملل وزارت نیرو خبرداد:
مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو خبرداد: طرح عظیم و چند منظوره "اومااویا" به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه سد و نیروگاه سازی با توان ۱۰۰ درصد مهندسان ایرانی و با حضور رئیس جمهور درسریلانکا به بهره برداری می رسد.
بهره برداری از سد و نیروگاه به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، مجتبی اکبری مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو در نشست خبری افتتاح پروژه سد و نیروگاه اوما اویا در سریلانکا، با تاکیدبر اینکه اردیبهشت امسال اتفاق‌های خوبی در حوزه دیپلماسی وزارت نیرو رخ خواهد داد، گفت: صادرات خدمات فنی _مهندسی صنعت آب و برق ایران هم‌اکنون در بیش از 18 کشور دنیا در حال انجام است و راهبرد دولت سیزدهم با تاکید بر این نکته لحاظ شده است که در حوزه دیپلماسی اقتصادی طی 4 تا 5 سال آینده بیش از 5 میلیارد دلار واردات ارز به کشور صورت گیرد.

600 میلیون دلار صادرات خدمات فنی مهندسی صنعت آب و برق در سال گذشته 

اکبری با اعلام اینکه در  سال گذشته  600 میلیون دلار صادرات خدمات فنی – مهندسی صنعت آب و برق بوده است؛ البته توان صادرات در این بخش 5 میلیارد دلار است اما در شرایط حاضر این امکان میسر نشده است.

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در ادامه از پیشبرد پروژه‌ای با همکاری پژوهشگاه نیرو و شرکت‌های منطقه درحوزه ساخت و فروش تجهیزات صنعت آب و برق خبر داد.

توسعه حجم مبادلات حوزه اقتصادی و ارائه خدمات فنی – مهندسی

وی با بیان این که هم‌اکنون برگزاری پنج کمیسیون مشترک اعم از سریلانکا، قطر، الجزیره، اسلونی، و تاجیکستان در دستور کاراست، افزود: هدف از تشکیل این کمسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی برنامه‌ریزی به منظور توسعه حجم مبادلات حوزه اقتصادی و ارائه خدمات فنی – مهندسی است و درکشورهایی چون تاجیکستان، سریلانکا، قطر، عراق و حوزه افریقا در حال پیشبرد امور هستیم.

اجرای پروژه بزرگ و چندمنظوره اومااویا در کشور سریلانکا

اکبری در ادامه با اشاره به اجرای پروژه بزرگ و چندمنظوره اومااویا در کشور سریلانکا توسط شرکت فراب گفت: ادامه داد: پروژه سد و نیروگاه اومااویا یکی از بزرگترین پروژه‌های کشور سریلانکا است و 400 مهندس ایرانی ایران در حوزه صادارت خدمات فنی و مهندسی ایران در این پروژه فعال بوده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین سال‌ها پیش، پروژه برق رساني به 1000روستا به همت متخصصان ایرانی توسط یک شرکت داخلی در سريلانكا آغاز و در سال 1392 به اتمام رسید. نکته مهم این است که روستاهای این کشور به صورت پراکنده است و فرآیند برق رسانی را با دشواری و پیچیدگی روبرو می‌کند، اما شرکت فراب با اتکا با توان مهندسان ایرانی در حوزه سدسازی، نیروگاه‌سازی و برق‌رسانی بسیار در این باره موفق ظاهر شد.

تامین 500 میلیون دلار اعتبار پروژه اومااویا توسط دولت سریلانکا 

رئیس مرکز بین‌الملل و هماهنگی دیپلماسی وزارت نیرو در ادامه به نظر مساعد و موافق رئیس جمهور و نخست وزیر کشور سریلانکا در پی فعالیت مهندسان ایرانی برای پیشبرد پروژه‌های مهم صنعت آب و برق اشاره کرد و بیان داشت: اعتبار پیشبرد پروژه اومااویا به میزان 500 میلیون دلار توسط دولت سریلانکا تامین شد.

اکبری همچنین اظهار کرد: در شمال کشور عراق نیز شرکت فراب، پروژه‌ دیگری را در دست اقدام دارد و در ماه‌های آینده، افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مطالعات احداث مزرعه انرژی خورشیدی توسط متخصصان ایرانی در کشور سریلانکا آغاز شده است و شاهد برقراری رایزنی‌ها در این باره هستیم.



خبرنگار: پروین مرادی


نام:
ایمیل:
* نظر: