اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۲۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - 12 February 2022
مجري طرح برق‌رساني روستايي کشور مطرح کرد:
مجري طرح برق‌رساني روستايي کشور با اشاره به اقدامات انجام شده صنعت برق در برق‌دار کردن روستاها، گفت: پس از پيروزي انقلاب اسلامي و گذشت چهل و سه سال ، هر هفته به طور ميانگين 24 روستا به شبكه متصل شده است.
اتصال هر هفته 24 روستا به شبكه برق کشوربه گزارش سرویس اقتصادی غصرپرس از پاون، علي چهل اميراني با اشاره به سهم 31 درصدي مشتركان روستايي از شبكه توزيع برق كشور اظهار كرد: تعداد مشتركان روستايي برق به بيش از 21 ميليون نفر رسيده كه براي پوشش اين تعداد مشترك 25 هزار كيلومتر شبكه توزيع احداث شده كه اين ميزان شبكه معادل 6 برابر محيط كره زمين است.

مجري طرح برق‌رساني روستايي كشور تصريح كرد: پيش از انقلاب 4367 روستا به شبكه برق دسترسي داشتند اما با پيروزي انقلاب ميزان دسترسي روستاييان با افزايش 15 برابري به 57 هزار و 966 روستا رسيده كه اين تعداد در پايان امسال به 58 هزار روستا خواهد رسيد.

وي با بیان اینکه طبق آمارهاي آژانس بين المللي انرژي ميانگين دسترسي روستاييان در جهان به شبكه برق 85 درصد بوده که 15 درصد آنها نيز محروم هستند، اضافه کرد: طي 43 ساله اخير با پيروزي انقلاب به طور ميانگين هفته‌اي به 24 روستا برقرساني شده است.

به گفته چهل امیرانی، ميزان دسترسي روستاييان به شبكه برق در کشور به 99.7 درصد رسيده و آن 0.3 درصد نيز به دليل قرار گرفتن در مناطق سخت‌گذر يا سكونتگاه‌هاي عشايري فصلي است.

وی با بيان اينكه تا پايان دولت سيزدهم  پوشش شبكه روستايي به 100 درصد خواهد رسيد، اظهار كرد: برق‌رساني به آبادي‌ها در صورت داشتن شرايط لازم مانند كسب مجوزهاي لازم از منابع طبيعي و بنياد مسكن تا پايان دولت انجام شده و این آبادی‌ها به شبكه توزيع  متصل خواهند شد.

مجري طرح برق‌رساني روستايي کشور با بیان اینکه در حال حاضر روستاهاي بالاي 10 خانوار همگي به شبكه برق متصل شده‌اند، عنوان كرد: با وجود تصور مردم در خصوص محروميت استان‌هاي سيستان و بلوچستان و كرمان در دسترسي به شبكه برق، اين دو استان رتبه بالايي از لحاظ دسترسي به شبكه برق دارند به‌طوري‌كه استان سيستان و بلوچستان پيش از انقلاب تنها 31 روستاي برق‌دار داشته، درحالي كه اين تعداد، اكنون با رشدي 147 برابري در تعداد روستاهاي برق‌دار كشور همراه بوده و در صدر استان‌هاي برخوردار از برق قرار دارد.

وي افزود: اگر بخواهيم تعداد مشتركان روستايي را به خانوار بيان كنيم، هم‌اكنون نزديك به چهار و نيم ميليون خانوار به شبكه برق دسترسي دارند و براي خانوارهايي كه در مناطق سخت‌گذر قرار داشته که حتي مسير حمل و نقل به آن مناطق احداث نشده نیز از طريق بالگرد نسبت به انتقال تجهيزات اقدام كرديم.

به گفته وي، 220 روستا به دليل نبود مسير ارتباطي، سخت‌گذر بودن و يا دور بودن از شبكه برق با استفاده از سيستم‌هاي خورشيدي، برق مورد نياز خود را دريافت مي‌كنند، البته استفاده از موتور‌هاي ديزلي نيز با سوخت‌رساني از طريق بالگرد به‌منظور تأمين برق برخي از روستاهايي كه شرايط خاصي به لحاظ جغرافيايي دارد، از ديگر راهكارها براي برق‌دار كردن روستاهاي دور از شبكه است.

چهل اميراني، برقرساني به عشاير را از ديگر برنامه‌های صنعت برق عنوان كرد و با بيان اين‌كه اين حركت براي نخستين بار در كشور انجام شده، افزود: از سال گذشته با بومي‌سازي تجهيزات براي برق‌رساني قابل حمل خورشيدي به عشاير، نزديك به 10 هزار خانواده عشايري به برق دسترسي پيدا كردند و در گام بعدي اين تعداد به بيش از 20 هزار خانوار عشايري خواهد رسيد.

مجري طرح برق رساني روستايي گفت: با ساخت و بومي‌سازي سيستم‌هاي قابل حمل خورشيدي، وزارت نيرو پا را از روستا و آبادي فراتر گذاشته و برقرساني به سكونتگاه‌هاي موقت و عشاير را هدف قرار داده است.

مجري طرح برق‌رساني روستايي كشور همچنين در خصوص طرح بهارستان نيز با بيان اين‌كه بخش زيادي از شبكه توزيع برق روستايي داراي عمر بالايي بوده و به دليل قرار گرفتن در معرض آب و هواي و شرايط جوي طبيعي دچار فرسودگي شده، گفت: طرح بهارستان براي بهسازي شرايط شبكه فرسوده روستايي آماده شده و به شكل روستا محور و شناسنامه محور فعالیت خود را انجام می‌دهد به صورتي‌كه در اين طرح، پس از ورود به يك روستا، روشنايي معابر، ولتاژ، شبكه فرسوده و ... هر روستا اصلاح خواهد شد و چنانچه با اجراي طرح هادي روستايي شبكه برق‌رساني در جاي نامناسبي از معابر قرار گرفته باشد، جاي اين تجهيزات نيز تغيير خواهد كرد و پس از پايان همه اين فعاليت‌ها، از آن روستا خارج مي‌شويم.

وي افزود: در گام نخست بهسازي شبكه توزيع 25 هزار روستا تا پايان دولت در دستور كار قرار گرفته كه با توجه به بحران‌هاي جوي و فرسودگي شبكه، زمان برق پايدار در اين مناطق را افزايش خواهد داد.

چهل اميراني اضافه كرد: سيستم‌هاي خورشيدي قابل حمل مي‌تواند تا 48 ساعت نياز خانواده‌هاي عشايري و روستايي را در زمان‌هاي ابري يا شب تامين كند و با داشتن يك باتري 20 كيلوگرمي به راحتي قابل حمل است.

مجري طرح برق‌رساني روستايي کشور افزود: در اين تجهيزات، خروجي براي استفاده از سيستم روشنايي، دو خروجي (پورت) usb براي شارژ موبايل و تبلت به منظور استفاده معلمان و دانش آموزان  تعبيه شده كه هزينه اين سيستم خورشيدي 10 ميليون تومان است.

وي با بیان اینکه حدود 10 هزار و 600 دستگاه سامانه خورشيدي تاكنون تحويل عشاير شده، افزود: اين رقم تا پايان خرداد سال آينده به 20 هزار 500 خواهد رسيد  و مهم‌ترين هدف دولت نیز كامل كردن 100 درصدي پوشش برق شبكه عشايري است.

اميراني در پایان گفت: به عنوان خادمان برق مردم روستايي، به دنبال توسعه شبكه برق و ارائه خدمات با كيفيت در اين مناطق هستيم و به همين منظور تكميل شبكه برق رساني به عشاير،روستاها و بهسازي شبكه برق روستايي كشور در دستور كار صنعت برق قرار دارد.







نام:
ایمیل:
* نظر: